زنجان (پانا) - سرپرست حوزه تربيت و يادگيري زبان و ادبيات فارسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با بيان اينکه معمولا در روشها و رويکردهاي مختلف، آموزش زبان انگليسي سه جلسه در هفته دنبال ميشود گفت: اگر شوراي عالي آموزش و پرورش برنامهريزي کند که کل 500 ساعت زبان انگليسي را در سه سال متوسطه اول فشرده کنيم و هفتهاي سه جلسه آموزش زبان داشته باشيم، بازدهي بيشتري خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، معصومه نجفي پازوکي در برنامه تلويزيوني پرسشگر پيرامون حلقههاي مفقوده زبان آموزي در نظام آموزشي گفت: اگر زبان آموزي را به عنوان برنامه درسي در نظر بگيريم بايد به مولفههاي آن توجه کنيم که يکي از اين مولفهها، رويکردهاي يادگيري است؛ در اين باره رويکرد آوايي و رويکرد کل نگر مطرح است، رويکرد اول آموزش درباره زبان است نه خود زبان اما در رويکرد دوم سخن از واقعيت زبان به ميان ميآيد؛ رويکرد آوايي 40 سال قبل در دنيا زيرسوال رفت و تاريخ انقضاي آن فرا رسيد.
او افزود: در نظام آموزشي ما آنچه درعمل اتفاق ميافتد بيشتر به سمت رويکرد آوايي است. البته در چند سال اخير به سمت رويکرد کلنگر رفته است اما چون هنوز همه جنبههاي آن شناخته نشده است، محتوا به خوبي منتقل نشد و معلم و اولياء هم نتوانستند به خوبي با آن کنار بيايند.
اين عضو هيئت علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بيان اينکه مولفه بعدي اهداف است گفت: در رويکرد آوايي هدف توانش دستور زباني است يعني دانش زبان اما در رويکرد کل نگر توانش اجتماعي و راهبردي مطرح است يعني مهارت زباني. متاسفانه درس فارسي را جزو بديهيترين دروس فرض ميکنند که هرکسي ميتواند آن را تدريس کند.
او با اشاره به نتايج آزمون بينالمللي پر گفت: در حوزه سواد خواندن از سال 2001 هر دوره نسبت به دوره قبل درجا زدهايم. در سال 2001 از 35 کشور شرکت کننده، سي و دوم شدهايم. سال 2006 بين 45 نظام آموزشي، چهلم شديم. سال 2011 بين 45 نظام آموزشي سي و هشتم و سال 2015 بين 50 نظام آموزشي، چهل و پنجم شديم. در اين آزمون دانشآموز کلاس چهارم بايد متن دو سه صفحهاي را بخواند و به سوالات انتهايي پاسخ دهد. يک علت، رويکرد آوايي و نبود انديشيدن و به دنبال آن عدم درک عميق فارسي است.
نجفي درباره کنکور سراسري و منابع آن گفت: کتاب نگارش در پايه دوازدهم که هدفش آموزش مهارت نوشتن است از کنکور حذف شد و نتيجه اين بود که در مدرسه هم حذف شد. کنکور تعيين کننده شده که فاجعه است. وقتي معلم و دانش آموز ميبينند آينده با کنکور رقم ميخورد بر روي دروس کنکوري تمرکز ميکنند.
او درباره زمان شروع آموزش زبان خارجي از دوره دوم ابتدايي گفت: بايد به مناطق دوزبانه توجه کنيم. بزرگترين مشکل آنها در زبان فارسي دوزبانه بودن دانش آموزان است. در يکي از بازديدها ديدم که دانش آموز چهارم ابتدايي در نوشتن فارسي مشکل داشت. اگر زبان انگليسي را هم از دوره دوم ابتدايي شروع کنيم چه ميشود؟ در اين صورت بچههاي دوزبانه با مشکل بيشتري مواجه ميشوند لذا لازم است تامل بيشتري در اين زمينه شود.
سرپرست حوزه تربيت و يادگيري زبان فارسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ادامه داد: فرض کنيد متناسب با رويکرد تلفيقي آوايي و کلنگر يک بسته آموزش زبان براي دوره ابتدايي طراحي کردهايم، اگر اين بسته را به منطقه دو زبانه ببريم چگونه آن را به 40 دانشآموز در يک کلاس تدريس کنيم؟ اگر به رويکرد و اهداف توجه کنيم در بخش اجرا مشکلات زيادي داريم. وقتي 50 دانشآموز در کلاس و در نيمکتهاي چهارنفره درس ميخوانند سياستها چطور قرار است اجرا شود؟ .
نجفي افزود: يا بايد از ايدهآلها عقب نشيني کنيم يا در اجرا تغييراتي را لحاظ کنيم. مثلا اجراي آزمايشي در برخي مدارس به طور کامل انجام شود و برنامه به صورت پلکاني اشاعه پيدا کند تا به اهداف مدنظر برسيم.
سرپرست حوزه تربيت و يادگيري زبان فارسي سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي در برنامه تلويزيوني پرسشگر با بيان اينکه معمولا در روشها و رويکردهاي مختلف، آموزش زبان انگليسي سه جلسه در هفته است گفت: اگر شوراي عالي آموزش و پرورش برنامه ريزي کند که کل 500 ساعت زبان انگليسي را در سه سال متوسطه اول فشرده کنيم و هفتهاي سه جلسه آموزش زبان داشته باشيم، بازدهي بيشتري خواهد داشت.
مقالات مرتبط :
بهترين آموزشگاه زبان در شهرک غرب
درباره این سایت